20 . Eylül . 2017
5.Adana Dağ Bisikleti Yarışı

Yazar: Mustafa Özyılmaz
15.3.2007

Bu sene beşincisi yapılan Adana yarışı ile 2007 sezonunu açmış bulunuyoruz. Eminim tüm sporcular kış boyunca bu yarışı bekledi ve elinden geldiğince hazırlandı. Güzel bir havada geniş katılım ile birlikte sezonu açtık.

Nasıl bir yarış oldu derseniz yarış içinde her zaman gibi üzülenler sevinenler vardı. Adana kimi yarışçılar için acılı adana oldu kimileri de Adana'nın tadına doyasına vardı.

Şu ana kadar yarış hakkında birçok yerde analiz ve sonuçlar üzerine yapılmış yorumlar okudunuz. Ben biraz daha farklı bir açıdan yaklaşıp sonuçları vermekten çok yarış içinde yaşanan olayları, yarışı bizzat yaşamış olan biri olarak sizlere aktarmaya çalışacağım. Amacım yarış psikolojisini, yarış heyecanını, atmosferini siz değerli okuyucularımıza aktarıp henüz daha bu zevki tatmamış olanlara biraz olsun bu tadı verebilmek. Umarım keyifle okursunuz. Haydi başlayalım...

Elit A startı

Takımca çıktık yola Cuma, tabii yol boyunca gırgır şamata. Ekip halindeki seyahatlerimiz gerçekten çok keyifli oluyor. Yaklaşık 10 saatlik bir yolculuktan sonra Adana semâlarında dolaşmaya başladık. Otelimize yerleşip ilk deneme turlarımızı atmak üzere parkura doğru yola koyulduk.

Scott Türkiye ısınıyor.

Bu sene Adana parkuru geçen seneye göre oldukça farklılıklar içeriyordu. Bu farklılıkları ve yeni parkuru bayağı merak ediyorduk. Ancak hiç şüphemiz yoktu ki geçen sene zaten oldukça teknik olan parkur bu sene iyice zorlaşıp daha teknik bir hal alacaktı. Nitekim parkurda ilk turlarımızı attığımızda gördük ki çoğu sporcu inişleri nasıl insek diye tartışıyor :).

Parkurun bu şekilde orta kademenin üzerindeki sporcular için çok eğitici, geliştirici, ancak yeni başlayanlar için biraz ağır bir parkur. Nitekim sonuçlara baktığımızda elit A yarışında katılımcıların yarısının, daha 3. turda %80 e takıldığını görüyoruz.

Herkes hep bir ağızdan "zor" deyip dururken, biz de dedik ki "Parkur zorsa herkes için zor". Ve turlarımızı atmaya devam ettik. Açıkcası parkur benim çok hoşuma gitti. Hazırlayanların, emeği geçenlerin eline ayağına sağlık.

Deneme turlarından sonra stadyuma geçip teknik toplantıya katıldık. Teknik toplantılar artık çok sönük geçer oldu. Açıkcası toplantıda tur sayılarının açıklanması dışında pek bir bilgi verilmiyor. Daha önceden parkur profili perdeye yansıtılır, yansıtılan profil üzerinde parkur anlatılır, dikkat edilmesi gereken noktalar açıklanır ve böylece deneme turları atamamış olan sporcular bilgi sahibi olurken diğerlerinin zihninde parkur iyice oturmuş olurdu. Şimdi ise toplantıya gelmesek de olur diyenlerin sayısı çoğunluğa geçmeye başladı.

Sporcular teknik toplantıda

Herneyse, toplantıdan sonra güzel bir yemek ve sonrasında dinlenmeye çekilerek yarış sabahını beklemeye başladık...

Bu yarışta Adana'da bir rekora daha imza atıldı ve toplamda 177 sporcu start aldı. Bu gerçekten çok sevindirici bir durum. Dağ bisikletinin geliştiğini, ilginin arttığını ve artarak devam ettiğini gösteren bir işaret.

Yarış sabah 9’da Master, Elit B, Genç Erkekler yarışı ile başladı. Sabah yarışında bu üç kategoride 106 sporcu start aldı.

Start gerçekten büyüleyici idi. 106 sporcu 90 dakika boyunca kendi kategorilerindeki rakiplerini geçmek için mücadeleye başladı. Startın ilk dakikalarıda aksilik yaşayanlar oldu. Master kategorisinde KKTC'den İnsel PARALIK daha ilk kilometrede lastik patlattı. Ancak hazırlıklıydı ve sorunu hallettikten sonra yarışa devam etti. Tabii bu ona 5 dakikaya yakın bir süreye mal oldu.

Bir diğer sorun yaşayan sporcu ise Genç erkekler kategorisinde yarışan Brisaspor'dan Mustafa SAYAR'dı. İlk sıralar için mücadele veren Mustafa zincirinin kopması sonucunda yarışa erken veda etmek zorunda kaldı. Böylece Kron Dağ Bisikleti Takımı'ndan Abdurrahman DANDAL zirve de tek başına kaldı. Yüz ifadelerinden anladığımız kadarıyla çok zorlanmadan tüm turları tamamlayan Dandal, rahat bir birincilik aldı.

Elit B kategorisine ilgi giderek atıyor. Bu kategori %80 kuralına takılmadan doyasıya yarışmak, kendini geliştirmek, deneyim kazanmak isteyenlerin kategorisi haline geldi.

Bu kategoride benim en dikkatimi çeken grup Delta Dağ Bisikleti Takımı'nın iki üyesi Çağrı TERZİOĞLU ile H.İbrahim ÖZTÜRK oldu. Bu ikili yarış boyunca adeta savaşıyor gibiydi. Halil teknik bir bölgede düşmüş dizinden kanlar geliyordu. Çağrı kaburga kemiğini çatlatmasına rağmen yarışa devam ediyordu. Besleme alanına geldikleri zaman Çağrı'nın çektiği acı, Halil'in yorgunluğu yüzünden okunuyordu ancak ikili kararlı bir şekilde yarışı bitirmek için çabaladı ve tamamladı.

Diğer yarışlardan kısaca bahsettikten sonra gelelim sonucu merakla beklenen, benim de katıldığım Elit A kategorisine. 9 yabancı ve 45 Türk yarışcının katıldığı bu kategori çetin bir mücadeleye sahne oldu.

Saat 2’de tüm yarışmacılar start alanına geldi. Bu sefer ilk kez hareketli start kararı alınmıştı. Sporcular 100 metre içerisinde yavaş hareket edecek ve hakemin düdüğü ile start verilmiş olacaktı. Uygulama başarılı oldu. Start anında herhangi bir kaza veya sorun olmadı ancak ileride bizi üst yola çıkaracak olan kaldırım ana baba günü gibi oldu. Orası bayağı karıştı. Ben de orada oldukça gerilerde kaldım.

Start sonrasındaki kayalık bölge

İlk kayalığa kadar herkes tam gaz pedallara yüklendi. Grup birbirinden pek kopamadı ve kayalık şenlik yerine döndü. Gidemeyip ele alanlar bir yandan, arkalarında durup zaman kaybedenler öbür yandan... Hakikaten yol alması zor bir bölge o kayalıklar ve üstüne üstlük kalabalıksa yol almanız çok zorlaşıyor.

Kayalıktan çıkarken Duygun YURTERİ'nin arkasındaydım.Ama bir türlü geçemedim çünkü parkurun çok büyük çoğunluğu geçmeye musait değil. İlk açıklığa kadar bayağı birlikte gittik. Tarlada onu geçtikten sonra Volkan KARACA'yı da iç virajda geçtim. İlk dik inişi gerçekleştirdikten sonra S çizen ve bisikletten inip çıktığımız kısa dikliğin orayı geçtikten sonra olan oldu.

Parkurun o bölümünde düz giden yol şerit ile kesilmemiş. Halbuki düz gidilmeyip sağa kıvrılmak gerekiyor.Ben o noktayı kaçırınca düz devam ettim. Geç farkına vardım. Yolun sonunda kestirmeden doğru yola çıktığımı gördüğümde ve kafamı çevirdiğimde hakemin o yolda numara tuttuğunu görünce hemen geri döndüm. Üstüne üstlük geri döneyim diye gidonu fazla kırdım, düştüm. O da yetmedi aksi gibi Volkan da beni takip etmiş. Böylece ikimizde oldukça zaman kaybettik. 38. sıraya kadar geriledik.

Tabii moral bozuldu. İyi bir başlangıç yapamadım yarışa ama daha yarış uzun, herşey olabilir diyip devam ettim. Hatırlasanız Alanya yarışında ne olursa olsun yarışı bırakmamayı öğrenmiştim :). Vaziyet Alanya yarışından farklı değildi. Yine önümde onlarca adam ve daracık yollar. İşimiz zor...

Kaybedilen her dakikayı extra güç olarak ödüyorsunuz. Yine öyle oldu ilk turda %96 nabız ile gitmeye başladım. Patikalarda tam gaz gitmeye gayret ederken aynı zamanda hata yapıp düşmemeye çalışıyordum. Ama tabii ki aşırı hız beraberinde dikkatsizliği de getiriyor. İkinci turda yarışın en dik ve çoğu sporcunun kayanın üzerinden atlayarak şov yaptığı inişe geldiğimde hata yaptım.

Aslında inişin en zor kısmını başarıyla yaptım. Ayrıca tekerleri yerden kesip kayanından atlama riskini de almadım. Ama gel gelelim tam inişi tamamladım derken ne olduğunu anlamadan taklalar atmaya başladım. Çok şaşırdım çünkü önüm açık sanıyordum. Ama yumuşak toprağın arasında 10-15 cm yüksekliğinde kesilmiş bir ağacın kütüğüne çarptığımı farketmem gecikmedi.

En dik iniş

Tabii sonuç yine kaybedilmiş saniyeler, bedene alınan darbeler. Allahtan ne bana, ne de bisikletime kayda değer bir zarar gelmedi. Eee ne dedik, ne olursa olsun yarışa devam...

İkinci tur tamamlandığında bir anda önüm açılıverdi. Ve ilk kez kayalık bölümü rahat rahat hatasız geçtim ve üçlü bir grubu yakaladım. Onları geçmem çok uzun sürmedi. Sıralamada tırmanmaya devam ediyordum, 28. sıralarda gezmeye başladım. Önüm açıldığından artık çok rahat yüklenebiliyor ve istediğim zamanları almaya başlıyordum. Nehir kenarına giden inişe gelmeden Gökhan AYAL'ı ve Gökay KONUK'u da geçtim.

Nehire giden iniş

Nehir kenarına inen iniş o kadar hoşuma gitti ki anlatamam. Lastiği kaydırarak bir giriş yapıyorsunuz ve sağa sola S çizerek inişinizi gerçekleştiriyorsunuz. Bu bölge gerçekten çok zevkliydi. Hatta antrenmanlarda inişin tadı damağımda kalmış olsa gerek sağa dönecekken hep düm düz göle kadar gidiyordum :).

Kayalık inişi

Nehirden sonra 3lü in-çıklara geliyor sıra. Yarışın en zorlu çıkışları burada. Çok kısa ve dik olan bu çıkışlarda çoğu sporcu hep takıldı. Her turda dua ettim önümde kimse olmasın diye. Sizce dualarım kabul oldu mu? Tabii ki hayır :).

Yine önümde biri var "uff" diye geçirdim içimden. Azıcık yavaşladım ki çıkamazsa bile toparlanıp yol versin diye. Tabii ki yanılmadım takıldı ama kenara kayabildi. Sonra tam gaz yüklendim yokuşa ve başarılı. İzleyicilerden biri „helalll!!“ diye bağırdı ve ikinci dikliğe geçtik. İnişin hemen sonrasında dik yokuş vermişler ki çıkamayasın. Ama kararlıyım çıkacağım. Seyirciden gazı almışız moral yerinde :). „Haydi oğlum Mustafa bas!“... İkincide başarılı... Üçüncü çıkış çıtır çerez zaten...

Turlar ilerliyor ama geçilecek adam bitmiyor. 4.tur, tam gaz devam. Bu sefer önde kimse görünmüyor. Önümde kimseyi göremediğim zaman tempom yavaşlıyor motivasyonum azalıyor. Derken önümde Aram TABAR'ı görüyorum. Tanıdık bir sîma. Genelde birbirimizle çekişiriz hep . O heyecanla yüklendim ve geçtim.

5. Tura girerken sanki benden sonrakilerin hepsi %80 e takılmış gibi geldi. Arkada kimse yok. Ara açılmış önde de kimse yok. Biraz durgunluk geldi yine tabii ki. Bu durgunluğu kim bozdu dersiniz? : Bilal :). Evet 5. turumda Bilal AKGÜL nehir inişine giden çimenli yolda bana tur bindirdi.

Yarışın 1.si Bilal AKGÜL

Eyvah dedim bu son tur. Yüklendim pedallara. Biraz Bilal'i takip ettim. Ancak tabii ki o arayı açarak devam etti. Bir süre geçtikten sonra galiba yarış böyle bitecek dedim kendi kendime. Tur bitmek üzereydi çünkü. Nehir inişini yaptıktan sonra bir de baktım ki önümde görünen Mehmet SİLAHŞÖR. Bir yüklenme daha ve bir sıra daha yukarı...

Asma köprüyü geçince beni bekleyen vaziyeti bildiğimden güle oynaya gittim %80 masasına. Adana'ya son noktayı koyduk böylece.

Neyse ki yaşanan kötü durumlara rağmen yarışı başarıyla 19. sırada tamamlayabildim. 38. sıralara kadar düşmüşken böylesine geçişi zor parkurda bu sıralamaya sahip olabilmem kendi adıma bir başarı.içim rahat ve mutlu. Ama bir olay dışında.

4.veya 5. turda (tam hatırlayamadım) kayalık geçişini yaparken bir an kafamı kaldırdım ve karşımda takım arkadaşım Muammer YILDIZ vardı. O an "eyvah" dedim gene birşey oldu, içim burkuldu. "Haydi haydi bas" diye bana moral vermek istedi ama kendi oldukça üzgün görünüyordu. Bisiklet elinde geri dönüyordu.

Muammer YILDIZ

Arka vitesini kırmış ve iddalı olduğu bir yarışta yarışı terk etmek zorunda kalmıştı.

Gördüğünüz gibi yarış içerisinde herşey var. Aylarca çabalıyoruz,çalışıyoruz tam beklediğimiz gün geldiğinde bir zincir kopması veya vites kırılması sonucu herşey tepe taklak oluyor.

Yarışmak bence bu açıdan da harika birşey. Birçok şey öğretiyor insana. Ders çıkarmayı ve hataları tekrarlamamayı, başarının detaylarda saklı olduğunu gösteriyor. Ve belki en önemlisi ne olursa olsun lastik de patlasa, zincir de kopsa, kaburga da çatlasa, vites de kırılsa yarışmaktan, yaşamdan kopmamayı öğretiyor insana. İşte örnekleri yukarıda...

Aslında daha bahsedilecek çok şey var birazını da saklayalım böylece insanlar merak edip yarışlara katılsın öyle değil mi?

Organizasyonda emeği geçen herkese şahsım ve takım arkadaşlarım adına teşekkür ederim.Güzel bir haftasonu oldu.

Ayrıca Fotohasan'a bu anları ölümsüzleştirdiği için ayrıca teşekkür ederiz. Yarış ile ilgili fotoğrafları www.fotohasan.net adresinden izleyebilirsiniz.

Sıradaki yarışta görüşmek üzere. Saygılar, sevgiler.

Yarış Dünyasından

Torku'nun Eski Antrenörü Lionel Marie ile Röportaj
Geçtiğimiz Aralık ortasında Torku Şekerspor'un eski antrenörü Lionel Marie ile IAM'a geçmesinden sonra bir röportaj yaptık. ... Devamı » » »

Lionel Marie - Biraz Daha Zaman...
Aşağıdaki satırları bu yazı dizisine başlamadan önce bir girizgah olarak yazmayı düşündüm, sonra yazılanların önüne geçmesi, ko ...

Mehmet Şafakçı - Ağlasak da, Gülsek de Beraber
Hayatımın ilk yıllarını Ankara'da geçirirken, 80'lerin başında 4 yaşında Anıttepe 100. Yıl Yüzme Havuzu'na başladım, Ring kulüb ...

May.15 Ahmet Örken - Çumra'dan Cavendis...
May.15 TUR2015 - Start Alanı Nasıl Kuru...
May.15 TUR2015 - Yarışta Bir Gün Nasıl ...
May.15 TUR2015 - Kürsü Formaları Nasıl ...
Nis.15 TUR2015 - Etap Biterken Foto Fin...
Mar.15 2015'te Milli Takım - Aziz Sırna...
Auğ.14 Semra Yetiş ve Erkan Sakallıoğlu...
Şub.14 Mustafa Önder Atik ile Samsun'da...
Ksm.13 Yol Bisikletinde Köklü Değişikli...
Ksm.13 Saat Rekoru Kırılacak mı?
Eyl.13 UCI Başkanlık Seçimleri
Eyl.13 Vuelta Üçüncü Hafta Top 5
Eyl.13 Vuelta İkinci Hafta Top 5
Eyl.13 Vuelta İlk Hafta Top 5
Auğ.13 Dünya Masterlar Şampiyonası Fina...
Tem.13 100. Fransa Turu, Üçüncü Hafta, ...
Tem.13 100. Fransa Turu, İkinci Hafta, ...
Tem.13 100. Fransa Turu, İlk Hafta, Top...
May.13 TUR2013: Doping (?), Yarışın Gel...
Nis.13 Türkiye Bisiklet Turu: Takımlard...
Şub.13 Torku Şeker Spor'un Yabancı Peda...
Şub.13 UCI 2013 Yol Bisikleti Takımları
Yarış Dünyasından Arşivi

İlgili Linkler:

yayin   Hedef; Zincir de Lastik de Kopsa, Bitişe Varmak!