21 . Ağustos . 2017
Ormandan Gemlik-Yalova Geçişi

Yazar: Levent TOPÇU
30.6.2007

Bundan yaklaşık 2-3 yıl kadar önce keşif gezisi tadında dolaşırken Gemlik’ten Şahintepe’ye çıkmış ve oradan da vadilere dalmıştık. Altımızda dört çeker araç olduğundan bir miktar ilerleyebilmiştik ancak bir noktadan sonrasını araba da gidememişti. İşte o zaman, bölgenin doğasına hayran olmuştum. Giremediğimiz o yollardan bir gün bisikletle geçmeyi de kafama koymuştum. İşte geçtiğimiz haftasonu (9-10 Haziran 2007) bunu başardık.

Bölge çok ıssız olduğundan tek başıma gitmek istemiyordum. Kaç kez yanıma yoldaş bulmak için birilerini iteklemiştim ama kimse yanaşmamıştı; sonunda, yamaç paraşütünden arkadaşım olan Ziya ve Nihat bisiklette o kadar antrenmanlı olmamalarına rağmen rotayı anlatınca teklifime hemen atladılar. Bu arada, rota dediğim aslında GoogleEarth üzerinden çıkardığım noktalardan ibaret. Yolun bir kısmını biliyorum ama asıl ormanın derinlerindeki kısmı sadece GoogleEarth’e güvenerek çiziyorum. Rotayı sizlere de anlatayım, çok basit: Gemlik’ten Yalova’ya ormanların içinden geçiş. Önce Şahintepe’ye tırmanıyoruz, asfalttan 15-20km kadar. Sonra yol bitiyor. Zirveye paralel giden iki sırtı bir şekilde geçip, oradaki vadiden ormana girerek inişe geçiyoruz. Vadi tabanından ilerleyerek devam edeceğiz. Bir yerden sonra ekrandan yol gözükmüyor ama muhtemelen yoğun ağaçlar yüzündendir. Daha sonra, Yalova’ya bağlı Kurtköy civarında ormandan çıkıyoruz, Yalova’ya kadar daha devam ediyoruz ve bitiriyoruz. Toplam 45-50km kadar tahmin ediyorum. Bu arada, tüm yol boyunca manzara harika. Orman içinde vahşi atlar bile var. İşte, bütün bilgimiz ve motivasyonumuz bundan ibaret.

Google Earth uzerinde rota...

Sonuçta üç kişi olarak grubu kurduk. Nihat bisiklete çok binmiyor ama aynı zamanda dağcı olduğundan kondisyonu var. Ziya ise bisiklet camiasına yeni katılanlardan, ilk kez bisikleti olmuş ve son zamanlarda her gün biniyor, ancak hala ham hissediyor kendini. Ben ise nispeten daha antrenmanlıyım, fakat yeni iş değiştirdiğim için ben de bir süredir uzak kaldım bisikletimden.

Sabah saat 4:00, yola cikiyorum

Neyse, biz haftaiçi telefonda anlaştıktan sonra ben hazırlıklarımı biraz daha detaylandırdım. Rotanın tamamını çizdim. Önemli 10 kadar noktanın koordinatlarını alıp GPS’ime girdim. Bölgenin ve yolumuzun çeşitli açılardan GoogleEarth görüntülerinin renkli çıktısını aldım. Bütün bunları bizimkilere de gönderdim tabi. Cumartesi sabah saat 6:30 gibi Gemlik’te buluşmak üzere sözleştik. Onlar Bursa’dan gelecekler.

Tirmanisa basliyoruz

Cuma akşamı ertesi güne hazırlık olsun diye dev gibi bir makarna tabağını devirdim. Bütün herşeyi yola çıkmaya hazır hale getirdim. Sonra, Ankara’ya giden kız arkadaşımı 23:30 civarı otobüse bindirdim ve hemen eve gelip yattım. Sabah kalkış 4:00. Başka hiçbir güç bu saatte beni yataktan çıkartamazdı valla. Zar zor kendime geliyorum. Hiç oyalanmadan arabayı yükleyip yola çıkıyorum. Benim uykucu olduğumu bilen Ziya da zaten arada telefonla yokluyor beni herşey yolunda mı diye. Sorunsuz ve hızlı bir yolculukla 6:30’da Gemlik’teyim. Hemen bizimkilerle buluşuyoruz, arabaları sahilde bir yere bırakıyoruz ve 6:45 civarı teker dönüyor. Yanımızda bol yiyecek, su, yedek iç lastik ve en basit tamir takımları var.

Tirmaniyoruz

Manzara harika, Gemlik korfezi

Hava serin olduğundan tırmanmak başlarda çok zorlamıyor. Yolumuz uzun olduğundan sakin sakin yükseliyoruz. Gemlik körfezi gittikçe alçalıyor ve manzaramıza bütün körfez sığmaya başlıyor. Daha sonra, yukarıdan Uludağ’ın uçları da ekleniyor manzaraya. Ancak yol oldukça dik ve bizimkiler zorlanıyorlar. Ben nispeten en antremanlı olduğumdan yorulana kadar tırmanıyorum, sonra durup bekliyorum, bol bol fotoğraf çekiyorum. Ziya artık elinde çıkartıyor bisikleti. Nihat ise dağcılığın getirdiği kondisyon ile saldırıyor yokuşlara. Şahintepe zirveye yaklaştıkça artık Doğu yönünde İznik gölünü ve Gürle dağını da görebiliyoruz. Ağaçlar bitti, heryer çimen ancak biz de bittik. 15km kadar tırmandık ve irtifamız artık 750m civarı. (video: http://www.youtube.com/watch?v=qvSW2RNE610)Arada çoban köpekleri saldıracakmış gibi yapıyorlar, bisikletleri elimize alıp birbirimize yakın yürüyerek geçiyoruz yanlarından. Yanımda göz yaşartıcı sprey var, ona güveniyorum ama keşke köpek kovucu da olsaydı.

tirmanisa devam

zirveye yaklastik

arkada Uludag...

korfez ayaklarimiz altinda kaldi..

Sonunda asfalt yol toprak patikaya dönüyor ve haritada 3 numaraya geliyoruz. Ya yol olmayan sırttan 4’e devam edeceğiz, ya da ilk vadiden inişe geçeceğiz. O sırada oralarda keçi otlatan çoban çocuklara rastlıyoruz. Yolu soruyoruz, dediklerine göre 4’e giden bir patika varmış. Sırta doğru saldırıyoruz. Single track bir patika var. Yol son derece taşlık ve eğim çok fazla. Teknik fakiri sürücüler olarak biz biraz zorlandık, elimizle ittik bisikleti biraz. Ama, eminim tekniği iyi olanlar daha iyi olsun diye bir de burayı denemeliler. Gerçekten, tam keçilerin ayaklarına layık, bir yanda Gemlik körfezi, bir yanda dağın yamacı, tek bisikletin geçebileceği son derece teknik bir yol çıktı bu patika. Yokuşta gücümüzü çok harcadığımızdan, ayrıca önümüzde yolumuz uzun olduğundan burada kendimizi zorlamadık. Zaten keyfimize diyecek yok, çok mutluyduk. Muhabbet ederek 4’e ulaştık. Burası da dağın zirvesinde bir çeşme çıktı. Ertafı yeşillik. İneklerden rica ettik, bize biraz yer açtılar. Sularımızı tazeledik. Biraz çimenlere uzandık, dinlendik... Evet, sonunda dört saate yakın süren, toplamda 20km’lik tırmanma ve bozuk yol kısmını tamamlamıştık (en azından öyle sanıyorduk). Artık bu bulunduğumuz noktadan aşağıdaki vadiye inişe geçecektik.

Single track patika-zirvede...

kayalik zor zemin

nesemiz yerinde

asagida girecegimiz vadi gozuktu

cesme molasi

İniş kısmı çok eğlenceli başladı. Sert virajlarla alçalan yoldan uzadık aşağıya doğru. Hiç pedal basmadan 250-300m irtifa kaybettik. Burada yol gerçekten muhteşem. Ağaçlar o kadar yoğun ki, yer yer tünelin içinde gidiyor gibi oluyor insan. Yerleşim hiçbir şekilde yok,sadece hayvanlar ve çobanlar. Vahşi hayvanlar var. Yolun en başında gördüğümüz sincaplara ek olarak bu kısımda da vahşi atları uzaktan görebildik. Ayrıca bol bol inek, bir yılan ve bol bol kertenkele tabi ki. Artik eğimi azalan yol vadi içine iyice gömüldü. Bir su geçişinden sonra bir anda açıklık bir noktaya geldik, n’ooluyoruz filan derken yol bitti!!! Ormanın ortasında kalakalmıştık. GPS’ten kontrol edince 6 numaraya vardığımızı anladık. Evet, Google Earth’te gördüğüm ve korktuğum şey başımıza gelmişti. Hani filmlerdeki gibi, aniden durmuştuk ve yaklaşık on beş metre aşağıda taşlar arasından akmakta olan dereye bakıyorduk. Neyse ki tedbir olsun diye başka bir yolun daha koordinatlarını almıştım ama bu yola ulaşmak için ormanın içinden ağaçlar arasından tırmanmak gerekecekti. GPS’e göre, bu yola 400mt kadar uzaktaydık ama içinde bulunduğumuz vadi o kadar dik ve sık ağaçlarla örülüydü ki, onların arasından bırakın bisikleti, yaya tırmanmak dahi mümkün değildi. Ne yapacağımızı şaşırdık. Etrafa dağılıp yol aramaya başladık, alternatif bir yol bulamazsak ne yapacağımızı tartışacaktık ama tek seçenek bütün yolu geri dönmek gibi gözüküyordu. Sonunda benim gittiğim tarafta ince bir yol bulunca nasıl rahatladığımı anlatamam. Buradan bisikletle geçmek pek mümkün değildi ama en azından bizim istediğimiz yöne gidiyordu, bisikletleri sırtımızda taşımaya çoktan razıydık zaten.

inise gectik, yol cok keyifli

yemek molasi veya sucuk soleni

Yolu bulmuş olmanın rahatlığı ile öğlen yemeği için kampımızı kurduk. Biraz odun toplandı, gölgede ufak bir ateş yakıldı, sucuklar kızartıldı filan derken iyice karnımızı doyurduk ve dinlendik. Bir saat kadar sonra tekrar yola çıkmıştık bile. Yeni bulduğumuz bu patikadan ilerledikçe, buranın trekkingçiler tarafından kullanıldığına kanaat getirdik. Ancak bisiklet için kesinlikle uygun değil, çok sarp ve dar. Yer yer ayakta durmak için bile tutunmak gerekiyor. Bu kısımda bisiklete binmek mümkün olamadığı gibi sırtımızda gittikçe ağırlaşan bir yük oldu. Patika bizi vadi tabanından akan derenin bir o tarafına bir bu tarafına atarak götürüyordu. Derenin içinde çok büyük kayalar olduğundan bisikletle geçilmiyordu. Biz de başlarda kayalara basarak geçmeye çalıştık ama baktık baş olacak gibi değil, sonunda bıraktık kendimizi suların içine… Turumuzun en zor kısmı kesinlikle bisikletleri sırtımızda taşıdığımız ve durmadan derelerden geçtiğimiz 2-3km’lik bu kısımdı herhalde. Emin değilim ama bu dar patikadan bisikletle geçen ilk insanlar biz olmuş olabiliriz, o da bilmeden geldiğimizden :))

Devamindaki arazi cok zordu

Yalova
Yalova'ya iyice yaklastik artik

Sonunda, uzakta bir su deposu gördük. Eğer depo varsa kesin yol da vardır diye umut ediyorduk ki evet, doğru çıktı. Aşırı bozuk da olsa bir yol vardı. Sonunda bisikletlerimize tekrar binebilmiştik. Pedallara asılıp devam ettik. Çok taşlık olduğundan hız yapamıyorduk ama yürümekten iyiydi. Sadece, Nihat’ın biraz acısı vardı çünkü poposu bisiklet selesine çok aşina olmadığından sarsıntı ona çok acı veriyordu. Su geçişleri yine vardı ama zemin taşları temizlenmiş olduğundan bisikletle girebiliyorduk. Bir iki kez göbekler suya girecek kadar derin geçişler yapmak zorunda kaldık. Böyle gide gide yol daha iyi hale geldi, önce taşlar gitti, sonra genişledi, en sonunda da stabilize hale geldi. Artik yolun bundan sonraki kısmı Yalova’ya ulaşmaktan ibaret. Buralar Yalova yönünden araç ile ormanın ulaşılabilir son noktaları olduğundan, etrafta bir sürü piknik yerleri filan dolu, oldukça da güzel yerler gerçekten.

Iddiali esnaf!!!

Piknik bölgelerinden lay lay lom şeklinde geçtikten sonra, Gemlik’ten beri ilk yerleşim yeri olan Kurtköy’e ulaştık. Artık ormandan tamamıyla çıkmıştık ve güneş bütün yakıcılığı ile tepemizdeydi. Bundan sonrası artık rahat geçer diye düşünürken bir kez daha Google Earth’in azizliğine uğradık. Kurtköy’den çıkan yol etraftaki tek tepenin yanından değil üzerinden geçerek Yalova’ya iniyordu ve bizim de tırmanmaktan başka çaremiz yoktu. Başa gelen çekilir, başladık tırmanmaya. Bu yokuşu da bitirdiğimizde karşımıza çıkan çeşme adeta cennetten gelen su gibiydi bizim için. Bizim Ziya’nın da ta burnuna gelmiş, “Tepe bitti, yol niye hala yokuş yukarı çıkıyo?” diye isyan ediyordu (video: http://www.youtube.com/watch?v=db4zzlB4F9g) ama hepimiz biliyorduk ki artık yolun sonu gelmişti, birazdan inişe geçecektik. Yokuş yüzünden asılan suratlarımıza yine neşe hakim oldu. Biraz serinlemek için soğuk suyla başımızı yıkadık, dinlendik, geyik yaptık ve artık gerçekten son inişe başladık. Bizimkiler biraz daha temkinli iniyordu, ben ise bıraktım frenleri ve 50-55km hızla indim son yokuşlardan. İniş bittikten kısa bir süre sonra Yalova’nın sahiline çıkan çınarlı yola bağlandık ve son kilometrelerimizi sakin sakin tükettik. Bu arada Nihat’ın bir lastiği sonunda iflas etti. Sübap birleşme yerinden patladığı için tamir edemiyoruz. Yedek iç lastiğin de sübabı janta geniş geldi filan derken, janta yapılan ufak bir operasyonla yeni iç lastiği de taktık ve yolumuza kaldığımız yerden devam ettik.

Amcanin iddiasi devam ediyor

Yalova’ya varınca önce biraz dinlendik, bişeyler içtik ve Gemlik’e dönmek için feribot iskelesinden Bursa’ya kalkan otobüslere yetiştik. Otobüsler bisikletlerimizi sorunsuz olarak kabul ettiler. Otobüsün kalkmasını beklerken günün ödülü olarak şöyle kocaman bir paket kestane şekerini mideye indirdik. Gemlik’e vardığımızda Bursa’ya devam eden arkadaşlarımla vedalaştım, bisikleti arabaya yükleyip İstanbul’a geri döndüm. Sabah 4:00’te çıktığım evime 22:30 gibi yorgun argın geri gelmiştim. Aradaki zaman ise unutulmayacak bir anı olarak kaldı bende…

Donus yolu-odulumuz kestane sekeri

Haa unutmadan, bir de rakamsız yapamayanlar için: