27 . Temmuz . 2017
Artvin 1 Meydancık'dan Macahel'e

Yazar: Mehmet Yıldız
23.10.2007

Doğu Karadeniz bölgemizdeki gezilere yaz kış devam ediyoruz. Artvin’in yaylalarındaki bu gezimizi de sizinle paylaşmak istedik. Geceyi Şavşat’ta Saray Otel’de geçirdikten sonra, sabah üzerinde üç bisiklet olan benim jiple Artvin’in Meydancık beldesine geldik. Burada bisikletleri indirip hazırlık yaptık ve meydandaki fırının taze küçük ekmekleri ile kahvaltımızı yaptıktan sonra hareket ettik.(saat 08, rakım 1200 m.) Jipi, bizimle buraya gelen Özer abi, yarın akşam Borçka’da buluşmak üzere götürdü. Engin ve Mehmet Arslan’la birlikte hafif eğimli ve toprak yoldan çıkmaya başladık. 4,5 km. sonra Mısırlı köyüne geldiğimizde rakım 1410 m. olmuştu. Buradaki çeşmeden su takviyesi yapıp, etkili olmaya başlayan güneşe karşı krem sürdük. Yola devam ederken solumuzda oldukça gür akan Göknar Deresi, vadi ve ormanların arasından geçiyorduk.

Bir süre sonra sağda yukarıda bir askeri bina gördük, onlar da bizi gördü ki düdükler çalmaya başladı. İki asker yola inip isimlerimizi kaydetti. Gürcistan sınırına çok yaklaştığımız için gerekliymiş.

Telefon

Teskerelerine on beş gün kalan Bingöl ve Ağrılı askerler dağlarımızda özgürce gezebilmemize imrendiklerini söylediler. Burada telefonuma “Gürcistan’a hoş geldiniz” mesajı geldi. Dere boyu gittikçe dikleşen yolda, sola aşağı ve sağa yukarı ayrılan bir yol ayrımında sağı tercih ettik. Biraz yukarıda çimenlik bir alan ve kullanılmayan iki ahşap köy evinin yanında pusula ile yön tayini yaptık. Yol tercihimizin doğru olduğuna kanaat getirerek yukarıya orman içine doğru devam ettik.

16. km ve 1725 m. rakımda arı kovanlarına rastladık. Bunların sahibi Tuncay’la sohbet edip su aldık ve yolun doğruluğunu teyit ettik. Bir süre sonra yayla evleri göründü. Burasının Goman (eski adı Cürübre) Yaylası olduğunu söylediler.(17 km. rakım 1900m.) Buradan yukarı devam eden derenin iki yanında iki yol vardı. Sorduğumuz amca ikisinin de çıkacağını, sağdan gitmemizi tavsiye etti. Çok dik olan bu yoldan yer yer bisikletleri elde taşıyarak ilerledikten sonra yol bitti. Derenin karşısında iş makinesi ve yeniaçılmış yol görünüyordu. Mecburen bisikletleri sırtlayıp, amcaya hayır duaları ederek dere üzerindeki taşlardan atlayıp, bayırı çıktıktan sonra diğer yola geçtik.

Burada çimenlere uzanıp dinlenirken pestil yiyerek enerji takviyesi yaptık. Greyderin yeni açtığı çok taşlı ve yer yer çok dik yoldan zaman zaman bisikletlerden inerek tırmanmaya devam ettik. Birkaç kar birikintisinin yanında geçerken Engin tatlarına bakmayı ihmal etmedi.

Çoruh nehrini besleyen kaynakların içinden geçiyorduk. Yer altından çıkan kaynaklar, bazen eriyen karlardan akan sular dereleri oluşturuyordu. Sonunda yol bitti, çimenlikte biraz bisikletle gittikten sonra zirveye geldiğimizi anladık (Goman Tepesi). 21,5 km olmuştu, rakım 2200 metre ve saat 13.30’du. Arka taraftan Macahel ve Gürcistan’a ait dağlar bulutların altında uzanıyordu. Çimene sırtüstü uzanıp gökyüzünü seyrederek dinlendik. Klasik yemeğimiz kaşar, ekmek, zeytin yedik. Çimenin ortasından çıkan sudan bol bol içtik. Biraz ileride piknik yapan bir aile vardı. Tepeden aşağıya sağa doğru inen yolun ucu görünmüyordu. Kendimizi yokuş aşağı bıraktık.

Bıraktık ama nasıl, yolda koca koca taşlar, çukurlar. Biraz aşağıda çamura batarak tabanı yere oturmuş bir jip gördük, altını kazarak kurtarmaya çalışıyorlardı. Muhtemelen yukarıdaki piknikçilerin jipiydi. İnişte hepimiz birer ikişer düştük. En fazla darbe alan kaburgası incinen ve köpek kovucusu kaybolan Engin oldu. O kadar silkelendik ki benim arka lastik yerinden çıkarak frenleri kilitledi, durumu zor kurtardım. Orman içinden ve harika manzara eşliğinde inerken yolu kesen birçok dereden geçtik.

Biraz düze indikten sonra Uğur ve Maral köylerinden geçerek Camili’ye vardık.(48 km. rakım 460 m. saat 18.10 -şaka maka on saat olmuş-)

Macahel

5 Ağustos 2007

2. yazı Artvin Macahel – Borçka'yı okumak için tıklayın.