22 . Ekim . 2017
Artvin 2 Macahel'den Borçka'ya

Yazar: Mehmet Yıldız
19.10.2007

Camili, dağların içinde (veya dibinde) Gürcistan sınırında bir köy. Basında her kış bir haber olduğu gibi kar yağınca Borçka yolu kapanıyor. Acil hastalar Gürcistan tarafından Batum’a götürülüp oradan Türkiye’ye giriyorlar. Bir karakolu var, karşıda bir dağın ortasını yukarıdan aşağıya tıraşlayıp sınır yapmışlar.

(Resim 25-26)

Bu bölgedeki yedi köyden oluşan yerleşim Macahel olarak biliniyor. Beş vadinin birleştiği yerde olduğu için Gürcüce, beş parmağın birleştiği yer olan el bileği anlamına geliyormuş. Burada Tema vakfı’nın misafirhanesinde kaldık. Ev pansiyonculuğu da varmış.

(Resim 26-27) 1895’te yapılmış şirin, içi süslemeli bir camisi, kütüphanesi ve “cafe”si olan bir köy. (Resim 29-31)

Bitki, hayvan ve özellikle arı türü açısından koruma altında. Akşam yemeğinden sonra 8 kişilik oda da üç kişi yattık. Gece tulumla çalınan yöresel şarkılar ve köpek havlamaları eşliğinde uyuduk. Sabah kahvaltıdan sonra 08’de hareket ettik. Dere boyuna (Efeler çayı-rakım 400m.) indikten sonra köprüyü geçip orman içinden toprak yoldan tırmanmaya başladık. (Resim 32-33)

Karşımıza çıkan Düzenli köyü ahşap ve güzel evleri olan dağınık bir yerleşim.(6 km. r.710 m.) Çıkışa devam ederken yol kenarındaki erik ağaçlarından da göz hakkımızı aldık. (Resim 35-40)

Yol giderek dikleşmeye ve hava da iyice ısınmaya başladı. Mehmet Arslan’ın dijital termometresi 35’ de öğle saatlerinde 46’ ye kadar çıktı. Yol çalışması olup iş makinelerinin çalıştığı bir yerde arabalar her iki tarafta beklerken bisikletlerimizi elimize alıp geçtik. Şoförlerin kıskanç bakışları altında “bisikletli olmanın dayanılmaz hafifliği”ni yaşadık. Biraz yukarıda tam da suyumuzbitmişken, Karayolları işçilerine yemek veren çadırın yanına geldik. Çay içip suyumuzu doldurduk. Çalışanlar, yolun genişletilmesine karşı çıkan çevreciler için iyi şeyler söylemediler.(13 km, r.1280 m.) Buradan sonra yol daha geniş ve stabilize hale geldi. Tam öğle sıcağı altında sık sık dinlenmek zorunda kaldık. Çadırdan aldığımız bilgi ile yol kenarındaki kayalardan çıkan ve ucuna boru konulmuş soğuk suda içip, suluklarımızı doldurduk. Yükseğe çıktıkça yine bir kar kürtüğü görüp, içinden buz alarak suyumuzu soğuttuk. Bu sırada yukarıdan gelen yalnız kovboy bir motosikletli (Endurocu) gördük. Şenol Sergen, Ankara’dan gelip Karadeniz’i geziyormuş. Tatlı su motorcusu arkadaşlarından kendisine katılan olmamış. (Resim 41-43)

Yola devam ederken uzaktan zirveyi görmek bize moral oldu. Sonunda 1705 metre rakımda, 21.km.de ve saat 14.40 ta Macahel Geçidi’ne vardık. Her iki taraftan geniş ufuklu bir tepeydi. Dün indiğimiz dağlar ve Gürcistan muhteşem görünüyordu. Burada bir tesis yapılmış ama muhtemelen kardan çatısı çökmüş. (Resim 44-47)

Arka taraftaki çeşmeden suyumuzu alıp klasik yemeğimizi yedik. Uzun şortları giyip kaskları takarak inişe geçtik. Üçte ikisi stabilize sonra asfalt yolda hızlı bir inişle (maksimum63 km.) sağda Muratlı barajının olduğu düze indik. (Resim 48)

Buradan düz yoldan devam ederek Borçka’ya vardık.( 50 km, r.140 m. Saat 16.40) Engin’in akrabasının evinde üstümüzü değiştirip, mükellef bir kahvaltı sofrasından tattıktan sonra, Engin’i memleketinde bırakarak Özer abinin getirdiği jipimizle Trabzon’a döndük.(Resim:macahel 2)
 Rota

6 Ağustos 2007

1. yazı Artvin Meydancık – Macahel'i okumak için tıklayınız.