23 . Ekim . 2017

Yazar: Emre Yıldırım
9.11.2003

18 Mayıs 2003

Havaların sıcaklaşmasını fırsat bilen İstanbullular, 19 Mayıs tatilinin pazartesi gününe denk gelmesiyle uzayan hafta sonu tatilini değerlendirmek için güneydeki tatil beldelerine akın edip şehri terk ederken, bizler daha yakın bir mekanı kendimize hedef seçiyoruz; Çınarcık – Delmece yaylası – Armutlu – Çınarcık geçişi. Bölgeye aşina olanlarınız bu parkurun Armutlu yarımadasını Delmece yaylasına tırmanarak bir baştan bir başa kat etmek anlamına geldiğini hemen anlayacaklardır.
Güzergahın Haritası

Parkur ilk 25 km.si tırmanış olmak üzere yaklaşık 90 km uzunluğunda zorlu bir geçişi (trans) kapsıyor. Son yıllarda gerek turistik amaçlı dağ bisikleti turlarında gerekse profesyonel dağ bisikleti yarışmalarında kullanılan Trans Alp parkurlarına benzer özelliklere sahip olan parkurun tamamlanabilmesi, fiziksel, teknik ve psikolojik olarak belirli bir seviyede hazırlıklı olmayı gerektiriyor.

17 Nisan Cumartesi sabahı sabah 06.30’da 4 arkadaş ve 4 bisiklet bir arabaya doluşup yola koyulduğumuzda her birimizin aklında şu soru var: Acaba bu parkuru bitirebilecek miyiz?

Havanın sıcak olacağını bildiğimizden erken yola çıkıp parkurun zorlu ana tırmanış bölümünü nispeten serin bir havada gerçekleştirme hayalimiz, Eskihisar – Topçular arabalı vapur sapağını kaçırmamız ve körfezi yoğun bir trafik eşliğinde geçmek zorunda kalmamız sonucu hedeflenenden ancak 3 saat geç olmak üzere gerçekleşebiliyor. Güne erken başlayıp çok yol katetmek isteğimizin başarısızlıkla sonuçlanması, yolun uzunluğu ve zorluğu düşüncesiyle birleştiğinde doğrusu daha baştan morallerimizin bozulmasına neden oluyor.
Teşvikiye Köyünde Köprü Geçişiyle Başlıyoruz

Ancak bisikletlerimizin üzerinde, güneşli ve esintili bir ilkbahar sabahında yola koyulduğumuzda, bu hoşnutsuzluğumuz yerini hemen tatlı bir heyecana bırakıyor. İlk 25 km.nin yokuş ağırlıklı olduğunu bildiğimizden tempomuzu yükseltmemeye özen gösteriyoruz. Bir yandan tatlı bir muhabbeti sürdürürken bir yandan da camelback’lerimizdeki mineral takviyeli içeceklerimizi düzenli olarak içiyoruz.
Uzun Çıkışlar Bizleri Bekliyor

Gücümüzü sürekli canlı tutmak zorundayız. Tırmanışın 12’inci km.sinde ünlü Erikli yaylasına varıyoruz: Doğa yürüyüşçülerinin favori mekanı.
Doğu Çıkış Sırasında

Bu noktadan sonra 920 metre rakımlı Delmece yaylasına çıkışta eğim biraz daha azalırken inişli çıkışlı çok güzel bir patika önümüzde uzayıp gidiyor. Baharın gelişiyle tepelerden akan sular zaman zaman yolumuzu kesip bizlere serinlik sağlarken doğanın o bozulmamış güzelliği bizleri adeta büyülüyor.
Güzel Su Geçişleri İle Karşılaşıyoruz
Yükselen ve etkisini iyice artıran güneş ile terlemeye başlıyoruz: Yola çıktığımızdan beri bizlere eşlik eden etkili rüzgar sağ olsun esintisiyle bizlere iyi bir arkadaş olmaya devam ediyor.
Alptekin ve Ahmet

Aramızda rüzgardan bahsederken kısa bir sessizlik sonrası hepimizin aklına aynı soru geliyor; rüzgar yoksa kuzeyden mi esiyor? “Evet ne yazık ki öyle” bu demek oluyor ki dönüş yolunda Esenköy – Armutlu güzergahında karşıdan rüzgar alacağız. Neyse bunu düşünmek için daha çok vaktimiz olacak. Doğu uzun zamandır bisiklete binemediği için biraz geride kalsa da moralini bozmaması için tempomuzu ayarlayarak sürekli beraber olmaya özen gösteriyoruz. Pek de uzun kış döneminde benzer uzun mesafeler katetmedik doğrusu. Az kaldı artık Delmece yaylasına. Saat 13.30 gibi yayladayız.

Yarım saat yemek molası sonrası hemen yola koyulmaya karar veriyoruz. Zaten çok zaman kaybettik daha fazla durmamız mümkün değil. Hepimiz biraz yorulduk. Üzerimizde ahenkle dolaşan Turna sürüsü, şiddetlenen rüzgarın, tertemiz havayı anaforlar oluşturarak yaylada dolaştırmasıyla sanki hepimize yeni birgüç veriyor. Bundan sonrası nispeten daha düz ve iniş ağırlıklı olacak nasıl olsa. Doğu ve Ahmet bu noktadan dönmek için kısa bir süre birbirlerini yoklasalar da hepimiz bu parkuru bitirmek istediğimizden bu düşüncelerinden hemen vazgeçiyorlar. En azından gidebildiğimiz kadar gitmeliyiz.

Kısa molamızdan sonra işte tekrar yoldayız. Yavaş yavaş inişler çoğalırken hepimiz yeniden enerji ile doluyoruz. Hızımızı arttırıp rüzgarla yarışırcasına virajları alırken bol bol fotoğraf çekmeyi de ihmal etmiyoruz. Bir müddet sonra yol tek şeritli bir asfalt yola dönüşüyor. İnişler iyice uzarken yolun kavisleri ve doğanın eşsiz güzelliği bizleri adeta büyülüyor. O ne Doğu yeniden enerji dolup bir anda kendini ileriye atıyor artık ona yetişmeye çalışırken, bisikletle tanıştığımız ilk güne bir kez daha teşekkür ediyoruz.
Parkurdaki İnişler Çok zevkli

Sadece gitmek duygusu bütün benliğimizi sarıyor. Hayriye köyü tabelasına ulaştığımızda bir çay molası vermenin iyi olacağını düşünüyoruz. Yorgunluktan değil sadece keyiften.
Çocuklar Her Zaman İlgi Gösteriyorlar

Saat 15.00 gibi ama yolun geri kalanı artık daha kolay ve Armutlu’ya kadar daha uzun inişlerimiz var. 15-20 dakikalık bir tembellikten sonra hadi arkadaşlar bitirelim şu işi diyoruz.
Hayriye Köyünde Lastik Molası

Ve yeniden yoldayız. Hayriye köyünün hemen çıkışında yol ikiye ayrılıyor. Yorgunluk emarelerini de göz önüne alarak köylülerin kestirmedir dedikleri 13 km.lik Armutlu yoluna doğru sağa sapıyoruz. Hafif inişli çıkışlı bir başlangıçtan sonra yeniden inişler başlıyor. Biz Alptekin’le biraz daha önden giderken, Ahmet ve Doğu ikinci bir grup oluşturuyor. Yol yeniden güzelleşip inişler yeniden dikleşmeye başlıyor. Rüzgarı yavaş yavaş karşıdan hissederken inişlerin verdiği mutluluk tarif edilecek gibi değil.
Hazin Bir Tablo

İnişler esnasında yolun kenarında bir ayrıntı dikkatimizi çekiyor. Hemen Alptekin ile o yöne ilerliyoruz. Gördüğümüz şey kanımızı donduruyor. Yeni öldürülmüş olduğunu gördüğümüz bir şahin kanatlarından ağaca asılmış. Hemen üzerindeki tabelada da herhalde katilinin ismi yazıyor. Bir insanın böyle bir vahşeti yapıyor olması doğada en korkulması gereken canlının yine insan olduğu gerçeğini bir kez daha bizlere gösteriyor.

Armutlu’nun hemen üzerine geldiğimiz noktada yol iyice dikleşiyor ve çok zevkli bir inişle Armutlu’nun içinde buluyoruz kendimizi. Bu noktada şunu belirtmek gerekiyor. Armutlu’ya ulaşılan bu noktada da bu yolculuk bitirilebilir bizce zira yaz aylarında akşam saatlerinde deniz otobüsü seferleri oluyor İstanbul’a.

Armutlu’da zaman kaybetmemeyi tercih ediyoruz zira saat 17.00 gibi ve önümüzde iki uzun çıkış ve 40 km. daha var. Alptekin dışında hepimiz bayağı yorulduk. Armutlu çıkışındaki tırmanışta bunu daha iyi anlıyoruz. Poyraz 5-6 bft. kuvvetinde karşımızdan esiyor ve sanki pedal çevirmemizi engellemek için elinden geleni yapıyor gibi. Ahmet ve Doğu geride kalıyorlar. Benim için öncelikli hedef Esenköy ve oradaki duruma göre belki Çınarcık ama ne mümkün. Yokuşla birlikte yükseldikçe rüzgarın etkisi daha da artıyor ve tüm enerjimizi tüketiyor. Alptekin ile Esenköy’e vardığımızda saat 18.30 gibi ancak bizler için yolun sonu sanırım. Bu noktadan sonra Alptekin devam edip parkuru tamamlıyor. Tam 92 km.

Akşam arabayla geri dönüp bizi aldığında hepimizde kendi hedeflerimize ulaşmanın haklı mutluluğu var.

Birbirimize bir dahaki sefere parkuru hep beraber tamamlamaya söz vererek bu güzel günü noktalıyoruz.

Not: Aynı güzergahı daha sonraki aylarda iki kez daha gerçekleştirdik ve her defasında farklı bir zevk aldık. Denemeyi düşünenlere şiddetle tavsiye ederiz.