24 . Kasım . 2017
Doğu Karadeniz Gezileri

Yazar: Dr. Mehmet Yıldız
15.11.2005

2001 yılında Adana'dan Trabzon'a gelen Dr.Bülent Savran'ın bisikletle dağa da çıkılabilir motivasyonu ile o zamandan beri, kendisinin Muğla’ya tayininden sonra da, dağ ve yayla gezilerimiz devam ediyor. Çekirdek ekip ben Dr. Mehmet Yıldız (52) ve Dr. Engin Yenilmez (44) Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyeleriyiz.

Akşamdan bisikletleri taşıyıcı ile arabanın arkasına yerleştirerek Trabzon’dan Engin’in memleketi olan Şavşat’a (Artvin) geldik. Gece merkeze yakın köylerinde kaldıktan sonra sabah 6’da bisikletlerle hareket ettik (rakım1165 m).
  2 günlük gezi haritası (Atlas Dergisinden)
Ardahan yönüne doğru asfalt yolda hafif tırmanarak devam ederken 1600 m.ye kadar çıktık. Biraz indikten sonra “Laset Alabalık Tesisleri”n de kahvaltı molası verdik (saat 7.30, 12 km, r.1580 m). Burada kalan İsrailli bir aile ile biraz bekledikten sonra, Engin’in görevlileri uyandırmasıyla kahvaltı yapabildik. Yarım saat sonra yola devam ettik, oldukça dik yokuşu yolla birlikte dönerek çıkarken güneş de tepemizden iyice ısıtmaya başladı.
 Geride Şavşat görülüyor.
Kocabey kışlasında (yayladan önce çıkılan mezra) su içip nefeslendik (saat 9, 15,5 km, r.1780 m). Sıcak ve güneşe ilave olarak yeni dökülmüş asfalt ve üzerindeki kalın mıcırla boğuşarak Karaköy’ün tepesine ulaştık (saat 10.30, 19 km, r.2150 m). Burada yolun sağındaki tepeden aşağıda çam ormanları, karşıda yarın geçmeyi planladığımız Posof-Şavşat arasındaki dağlar uzanıyordu. Yola devam ederek zirve noktası olan Çamlıbel geçidine vardık (saat 12.00, 27 km, r.2640 m).
 Yol kenarından görünüm
Burada bir karakol vardı, biraz önceki bir köyden aldığımız kayısıları yiyerek yokuşu bitirişimizi kutladık.

İnişe başladıktan biraz sonra aşağıda ovanın ilerisinde Ardahan göründü. Asfalt yolda bizim kış lastikleri ile maksimum 61 km. hıza çıktık. Oldukça büyük olan ovaya indiğimizde Engin’in havası inmiş olduğunu görünce durup şişirdik.
 Orman arasından çıkışa devam ediyoruz.
O sırada iki atlı ile sohbet ettik. Sineklerden çok şikayetçiydiler, bizim nasıl olup da etkilenmediğimize hayret ettiler. Bize yetişemediklerini düşündük. Saat 13.50 de 50 km sonunda Ardahan’a vardık (r.1760 m). Ardahan Kalesi ırmak kenarında güzel bir görüntü oluşturuyordu. Posof minibüsünün biraz önce kalktığını öğrenince bir lokantaya gittik. Yemeği beklerken 1500 metre tırmanmanın verdiği yorgunlukla uyumak üzereydik. Engin’in lastiği ile uğraşmaya üşenerek bir bisikletçi bulduk ve yama yaptırdık.
 Karaköy
Karaköy'ün tepesinden orman ve dağlar
17.15’te Posof minibüsüne bisikletleri sıkıştırıp yolcularla birlikte hareket ettik. Yolda petrol boru hattı çalışmaları vardı. Hanak ve Damal’dan geçerek 18.30 da yamaca kurulmuş olan Posof’a geldik. Tek cadde üzerindeki Öğretmen evini bulup yerleştik. Dışarıda yemek yedikten sonra erken kalkmak üzere yattık, ancak yakından gelen düğün sesleri bizi kolay uyutmadı. (Mesafe 50 km, toplam bisiklet süresi 5,5 saat, maksimum hız 61 km.),

Zirvede Çamlıbel geçidi
Posof’tan (r.1530 m) 6'ya doğru hareket ederek Ardahan yönüne doğru dere yatağına inip sonrasında tırmanarak giderken, Engin’in ön disk fren takılmaya başladı. Güneş yakmaya başlayınca sürdüğümüz koruyucu krem çıkışta bizi yakalayan sineklere karşı da etkili oldu. Uzaktan Posof’un hemen batısında dağdan aşağıya doğru büyük bir alanın petrol boru hattı için açılmış olduğu görünüyordu, yol boyunca benzer alanlar gördük. Posof’un hemen altında tepe üstünde bir kale kalıntısı vardı (Mere Kalesi). Saat 7 civarında asfalt ana yoldan sağa ayrılacağımız “Aşık Zülali 9 km” tabelasına ulaştık (9 km, r.1715 m).
 Ovanın ilerisinde Ardahan görülüyor.
Toprak yoldan bir süre hafif iniş çıkışla gittikten sonra bir yol ayrımında not aldığım kağıdın yerinde olmadığını fark ettim. Engin disk frenini tamir ederken ben geri dönüp, yol ayrımında bulamayınca tekrar geri dönerken yolda kıymetli kağıdımı bulup ön çantaya yerleştirdim. Toprak, etrafı yeşillik yoldan pedal basarak sırasıyla Aşık Zülali, Baykentve Kaleönü köylerini geçtik. Son köy civarında yine bir tepe üstünde bir kale vardı. Çok eski bir medeniyet merkezi olan Kur şehrine ait bir kale olduğunu öğrendik. İleride yukarda, mola vermeyi düşündüğümüz Kolköy göründüğünde, Engin’in arkamdan gelmekte pek istekli olmadığını fark ettim. Meğer arıcı bir aileden kahvaltı teklifi almış. Uzaktan el kol hareketleriyle durumu anlayıp geri döndüm. Posof’lu emekli öğretmen Nizamettin Uzun, eşi ile dün gece ana arılarını getirmişler. Dere kenarındaki barakalarında kahvaltı hazırlığı yaparken biz “turistleri” görünce sohbet edip azıklarını paylaşmak istemişler. Sonuçta bal hariç mükellef bir kahvaltı edip, kendilerine şikayetleriyle ilgili ortopedik tavsiyelerde bulunduktan sonra ayrıldık (saat 9.10-10.15, 25,5 km, r.1745 m).
 Ardahan kalesi ve ırmak

Köprüyü geçip Kolköy’ün alt mahallesinden üst mahallesine çıkarken yoldaki büyük taşlar ve yokuş nedeniyle biraz bisikletleri biz taşıdık. Kolköy’ün tepesinden sola düz giden yoldan devam ettik. Buradan sonra sadece traktör gidebilecek özellikteki bozuk zeminli ve taşlı toprak yolda epey zorlanarak tırmanışa devam ettik. Nihayet saat 12 de, 38. km ve 2160 metre rakımda Kolköy’ün yaylasına ulaştık. Deresi, çimeni ve çiçekleriyle güzel bir yaylaydı. Yoldan o kadar araba geçmiyordu ki çocuklar yolun ortasına çamurdan bir baraj yapmışlardı. Hidroelektrik bir hasar vermemek için yandaki çimenden dolaştık. Yayla çeşmesinin buz gibi suyundan içip mataralarımızı doldurarak nefeslendik. Yola koyularak tırmanmaya devam ettik.
Cep telefonuma “Gürcistan’a hoş geldiniz” mesajı geldi, demek ki sınıra epeyce yakındık. Artık tam bir zirve görünümü vardı; dağların yamaçlarında karlar, zirvelerinde bulutlar, krater gölleri ve kaybolan yollar. Yol otların arasında güçlükle fark ediliyor, bazen kayboluyor ama çimende bisiklet sürmenin zevki de başka oluyordu( s.13, 41 km, r.2400 m). Rakımın da etkisiyle oksijen azlığında nefesimiz biraz kesildi. Çamyar (Göze) dağlarının arasından çıkarak yolun zirvesine ulaştık (s.13.30, 44 km, r.2750 m).

İnişte yolumuzu bir çobana teyit ettirdik. Bu arada sis de bastırdı. Birkaç araba ,20 - 30 insan ve akordiyon sesi bir su kaynağını çağrıştırdı. Aşağıda gelen bir grup ailecek eğleniyorlardı. Gerçekten de güzel bir pınar vardı. Biz de çimene yayılıp azığımızı (ekmek-peynir-zeytin) dinlendik (s.14-14.30, 49 km, r.2250 m).

İnişte yol epeyce taşlıydı, birer defa düştük ama önemli bir şey olmadı. Genelde inerek arada hafif çıkarak önce Pınarlı yaylalarından birinden geçtik.
Defalarca geçtiğimiz gibi yolu kesen dereciklerden birinden geçip Demirkapı askeri birliğinin önüne geldik. Burada güvenlik nedeniyle kimliklerimiz kaydedildikten sonra yola devam ettik. Çam ormanı içinden ine çıka gittikten sonra bir çeşmeden su içerken yakındaki evden sıcak pide ikramı geldi. Tarif üzerine giderken yolun fazla uzadığını düşünüp umutsuzluğa kapılıyorduk ki Engin’in daha önce geldiği alabalık tesisini gördük. Buradan pikaplı bir vatandaşa yol sorarak, kestirmeden Pınarlı köyüne indik ( s.17, 65 km, r.1910 m).

Dönerek inen yollarda ,yol bozuksa aradaki çimene dalıp inmek daha rahat gelmeye başladı. Saat 18.15’te 74.km’de Veliköy’e geldik (r.1390 m). Büyük güzel bir beldeydi. Buradan sonra yol genellikle asfalt, etraf çam ormanı kaplıydı. Engin’in daha önce arabayla 45 dakikada aldım dediği yolu bisikletle bir saatte kat ederek Ciritdüzü’nden geçip Şavşat girişine indik (s.19.10, 90 km, r.885m).
Burada da Şavşat Kalesi vardı.Engin’in akrabasının evinde duş alıp yemek yedikten sonra yarın ki mesaiye yetişmek için arabayla yola çıktık. Hopa - Rize arasında ben kullandım ama gözlerimi açık tutmak için ne kadar uğraştığımı ben bilirim.(Toplam mesafe 90 km, toplam süre 13 saat)